06 Nov, 2018
"၀န္ေဆာင္မႈေပးတိုင္း ေကာင္းသလား"

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မီးပိြဳင့္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ မီးပိြဳင့္မိလို႔ ေစာင့္ေနရတုန္း အခ်ိန္ေတြမွာ စံပယ္ပန္းေရာင္းတဲ့ လူငယ္ေလးေတြကို သတိထားမိၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ တေလာက ဇဝနမီးပိြဳင့္မွာ မီးပိြဳင့္ေစာင့္တုန္း စံပယ္ပန္းလာေရာင္းတဲ့ လူငယ္ေလးေတြကို သတိထားၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုကို ေတြ႕လိုက္တယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ ပန္းေရာင္းတဲ့လူငယ္ေတြရဲ႕ လက္ထဲမွာ ပန္းမေရာင္းခင္ Before Sales Services ေပးတဲ့အေနနဲ႔ ကိုယ္ေရာင္းမယ့္သူရဲ႕ကားကို ဖုန္သုတ္ေပးဖို႔ အဝတ္စေလးေတြ ကိုယ္စီကိုင္ထားၾက တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာကိုျပသလဲဆိုရင္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စီးပြားေရး  နယ္ပယ္မွာ မိမိရဲ႕ Product ေကာင္း႐ံု၊ Price သက္သာ႐ံုနဲ႔ မၿပီးေသးဘူး။ သံုးစြဲသူေဖာက္သည္ေတြ သေဘာက် ႏွစ္ၿခိဳက္ေစမယ့္ ဝန္ေဆာင္မႈေကာင္းေတြကို ဖန္တီးဖို႔လိုတယ္ဆိုတာကို မီးေမွာင္းထိုးျပလိုက္သလိုပါပဲ။

ဒါေပမယ့္ ခက္တာက Services မေပးမိလိုက္ရင္ ေကာင္းသား၊ ခုေတာ့ Services ေပးလိုက္မိကာမွ ကိုယ့္ဆီက ဝယ္ခ်င္စိတ္ေတာင္ ေပ်ာက္သြားရတဲ့ အျဖစ္ေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္လည္း တစ္ဦးခ်င္းအနီးကပ္ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ေရာင္းခ်ၾကတဲ့ ေဈးဆိုင္ေတြကေန Self Services စနစ္နဲ႔ ကိုယ္တိုင္ေရြး၊ ကိုယ္တိုင္သယ္၊ ကိုယ္တိုင္ေငြရွင္းရတဲ့ Supermarket ႀကီးေတြ ေပၚေပါက္လာရတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ Supermarket ႀကီးေတြဟာ ဝန္ေဆာင္မႈေပးသူ ဝန္ထမ္းေတြေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္တဲ့
ေဖာက္သည္ဆံုးရံႈးမႈေတြကို ေ႐ွာင္လႊားႏိုင္ေစဖို႔ ေပၚေပါက္ခဲ့တာလို႔ဆိုရင္ မွားႏိုင္မယ္မထင္ပါဘူး။

အေပၚကဥပမာနဲ႔ ျပန္ဆက္ပါမယ္။ စံပယ္ပန္းေရာင္းတဲ့ လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ ပန္းမေရာင္ခင္ မိမိရဲ႕ ေဖာက္သည္ေတြကို ဆြဲေဆာင္ဖို႔ Before Sales Services အေနနဲ႔ ဖုန္သုတ္ေပးဖို႔ စဥ္းစားၾကတာဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေတြးအေခၚတစ္ခု ျဖစ္ေပတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ဒီလိုဝန္ေဆာင္မႈေပးတဲ့အခါ တစ္ခ်ဳိ႕က စိတ္ပါသလို တစ္ခ်ဳိ႕က စိတ္မပါတာရိွတယ္၊ တစ္ခ်ဳိ႕ၾက ေစတနာပါသလို တခ်ဳိ႕ၾကျပန္ေတာ့ ေစတနာမပါဘဲ ပန္းေရာင္းေကာင္းဖို႔ ဟန္ေရးျပ သုတ္ေပးၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ ပိုးဆိုးတာကေတာ့ ဖုန္သုတ္ၿပီးတာနဲ႔ ကားေမာင္းသူရဲ႕ တခါးကိုမီွလိုက္ၿပီး ဘာစကားတစ္ခြန္းမွ မေျပာဘဲ မင္းကားကို ငါဖုန္သုတ္ေပးထားတယ္ ငါ့ပန္းကို မင္းဝယ္ကိုဝယ္ရမယ္ ဆိုတဲ့အထာနဲ႔ မိုက္ၾကည့္ၾကည့္တာပါပဲ။ ဒီထက္ပိုဆိုးတာကေတာ့ တကယ္လို႔မ်ား စာဖတ္သူအေနနဲ႔ ဒီလိုအၾကည့္မ်ဳိး ခံလိုက္ရလို႔ စိတ္မသက္သာရာရၿပီး မဝယ္ေသးဘူးလို႔ ေျပာလိုက္မိၿပီဆိုရင္ေတာ့ မိမိကားကို ဂ႐ုစိုက္ၿပီးေတာ့သာ ၾကည့္ထားေပေတာ့။ အေၾကာင္းကေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕စိတ္ထားမေကာင္းတဲ့ လူငယ္ေတြဆို စိတ္ဆိုးေၾကာင္း မ်က္ႏွာအမူအရာမွာ ထင္းကနဲ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ၿပီး မေက်မနပ္နဲ႔ ဘုၾကည့္ၾကည့္ၿပီး ပါးစပ္က ဆဲနည္းေပါင္းစံုနဲ႔ မၾကားတၾကား ေမတၱာပို႔သြားၾကလိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕ဆို "ငါက ဖုန္လည္း သုတ္ေပးရေသးတယ္၊ ငါ့ပန္းက် မဝယ္ရေကာင္းလား"လို႔ စိတ္ဆိုးၿပီး ကားဘက္မွန္ကို လက္နဲ႔ မသိမသာ ႐ိုက္ခ်သြားတာမ်ဳိး ဒီထက္ပိုဆိုးတဲ့သူမ်ဳိးဆို လက္ထဲမွာ ပါလာတာတစ္ခုခုနဲ႔ ကားကိုမသိမသာ ျခစ္သြားတာမ်ဳိး ျပဳလုပ္တတ္ၾကတယ္။

ဆိုေတာ့…ဒီေန႔ေဆာင္းပါးရဲ႕ဆိုလိုရင္းကို ျပန္ဆက္ရရင္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စီးပြားေရး နယ္ပယ္မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ ၿပိဳင္ဘက္ေတြထက္သာေအာင္ သူမတူတဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ဳိးစံုကို ဖန္းတီးလာၾကတာကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Before Sales Services, After Sales Services အစရိွသျဖင့္ မေရာင္းခင္အခ်ိန္အတြက္သာမက ေရာင္းၿပီးအခ်ိန္အတြက္ပါ သင့္ေလွ်ာ္ေကာင္းမြန္တဲ့
ဝန္ေဆာင္မႈ႕ေတြကို နည္းမ်ဳိးစံုနဲ႔ ႀကိဳးစားဖန္တီးလာၾကတာကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဝန္ေဆာင္မႈေပးတိုင္း ေကာင္းသလားဆိုတဲ့ အေျဖကို ေျဖဖို႔ဆိုရင္ ေယဘုယ်အေနနဲ႔ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျဖရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ Before Sales Services နဲ႔ After Sales Services မွာ ဘယ္ဟာက ပိုအေရးၾကသလဲလို႔ ေမးရင္ေတာ့ နွစ္ခုစလံုး အေရးႀကီးတယ္ပဲ ေျဖရမယ္ထင္ပါတယ္။
စာေရးသူရဲ႕ တစ္ဦးတည္း အျမင္အရ တိတိက်က် ေျဖရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ Before Sales Services က ပိုအေရးႀကီးတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ BSS နဲ႔ ASS ကို ေအာက္ပါအတိုင္း သူတို႔ရဲ အေရးပါမႈေလးေတြကို သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္ပါမယ္။

#Before_Sales_Services
1. တစ္ခါမွ မဝယ္ဖူးေသးခင္အေျခအေန။
2. Purchasing Decision မခ်ရေသးခင္။
3. အေရာင္းဆိုတာကို မဖန္တီးရေသးခင္။ ။

#After_Sales_Services
1. တစ္ႀကိမ္ဝယ္ထားၿပီးသားအေျခအေန။
2. Purchasing Decision ခ်ၿပီးအသံုးျပဳၿပီးေနာက္။
3. အေရာင္းဆိုတာကို တစ္ႀကိမ္ဖန္တီးၿပီးေနာက္။ ။

အထက္ပါသ႐ုပ္ခြဲထားခ်က္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ BSSဟာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ Sales ဆိုတာ တစ္ခါမွ ျဖစ္မလာေသးခင္ ေပးရတဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္လို႔ ပိုၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးတာကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ASS ကေတာ့ ေရာင္းခ်ၿပီးခ်ိန္မွသာ ေပးရတဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္လို႔ ေဖာက္သည္ေတြအေနနဲ႔ ASS ကို ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ မေရာင္းခင္ကေပးခဲ့တဲ့ BSSကို ႏွစ္သက္လို႔ ဝယ္ယူထာၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အတြက္ေတာ့ Salesအျဖစ္ တစ္ႀကိမ္ေတာ့ အထေျမာက္ၿပီးသား ျဖစ္တယ္။

ဆိုေတာ့...BSS ဟာ တစ္ခါမွ မဝယ္ဖူးေသးတဲ့ ေဖာက္သည္ေတြကို Purchasing Decision ျမန္ျမန္ခ်ၿပီး ခ်က္ျခင္း ဝယ္ယူသြားေစဖို႔ တနည္းအားျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ Sales ဆိုတာကို ဖန္တီးဖို႔ ရယ္ရြည္တာျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔အတူ ASS ကေတာ့ ဝယ္ယူၿပီးသားေဖာက္သည္ေတြ သံုးစြဲရတာအဆင္ေျပေစၿပီး ေနာက္တစ္ႀကိမ္ဝယ္ယူခ်င္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ တနည္းအားျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ Sales Again ဆိုတာကို ဖန္တီးဖို႔ ရယ္ရြယ္တာျဖစ္တယ္လို႔ ေယဘုယ် ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။

ကိန္းဂဏန္းနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္...ဆိုပါစို႔...
Sales            : $100 (BSS)
Sales Again   : $100 (ASS)

BSSသာ မေကာင္းခဲ့ရင္ Sales ဆိုတာ ျဖစ္မလာႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ Sales Again ဆိုတာလည္း ရိွလာႏိုင္မွာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အေနနဲ႔ $200ဖိုးထိ ဆံုးရံႈးသြားေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ။                   ထို႔အတူပဲ ASS မေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ Sales Again ဆိုတာ ျဖစ္မလာႏိုင္ေပမယ့္ ပထမတစ္ႀကိမ္ ေရာင္းထား ရၿပီးျဖစ္လို႔ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ မေရာင္းရျခင္းေၾကာင့္ ဆံုးရံႈးသြားရမယ့္ $100ကိုသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အေနနဲ႔ နစ္နာေစမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ။

ဒါ့ေၾကာင့္ စာေရးသူအေနနဲ႔ BSS နဲ႔ ASS မွာ BSS က ပိုအေရးႀကီးတယ္လို႔ တင္ျပခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုေျပာလိုက္လို႔ Before Sales Services ကိုသာ အေရးတႀကီး အာ႐ံုစိုက္ဖို႔ လိုအပ္ၿပီး After Sales Services က သိပ္အေရးမႀကီးဘူးလို႔ ထင္ျမင္ေကာင္း ထင္ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ Sustainable Development ျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ BSS ေရာ ASS ေရာ ႏွစ္မ်ဳိးလံုး ဟန္ခ်က္ညီ ေကာင္းမြန္ေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အားလံုးရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္ဟာ တစ္ႀကိမ္တည္း ေရာင္းရဖို႔အတြက္ပဲ မဟုတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ စားသံုးသူေဖာက္သည္ေတြ ဝယ္လာေအာင္ (Purchase)၊ ထပ္ခါတလဲလဲဝယ္လာေအာင္ (Purchase Again)၊ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ဝယ္ယူ႐ံုတင္မကဘဲ သူတို႔ရဲ႕ ေဆြမ်ိဳး၊ မိတ္ေဆြ၊ အေပါင္းအသင္းေတြထိပါ ဝယ္ယူေစဖို႔ တိုက္တြန္း အႀကံျပဳတဲ့ Referral to their family & friends ထိ ေရာက္ေအာင္ တြန္းအားေပးဖို႔ဆိုရင္ Services ႏွစ္မ်ဳိးလံုး ဟန္ခ်က္ညီ ေကာင္းမြန္ေနဖို႔ လိုအပ္တာပဲ မဟုတ္ပါလား။

MNC ကုမၸဏီ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ National Sales Manager အေနနဲ႔ ႏွစ္ သံုးဆယ္ၾကာ လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ စာေရးသူရဲ႕ မိတ္ေဆြႀကီးတစ္ေယာက္၏ ေျဖၾကားခ်က္အရ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အတြက္ BSS ဟာ 51% အေရးႀကီးၿပီး ASSကေတာ့ 49%ထိ အေရးႀကီးတယ္လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ ေဖာက္သည္ေတြကို ဝန္ေဆာင္မႈေပးဖို႔အတြက္ မိမိရဲ႕လုပ္ငန္းမွာ ခန္႔အပ္မယ့္ ဝန္ထမ္း (People) ေတြဟာ ေကာင္းမြန္မွန္ကန္ၿပီး အရည္အခ်င္းျပည့္ဝေနဖို႔ လိုအပ္သလို ဝန္ေဆာင္မႈေပးတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ (Process) ေတြဟာလည္း မွန္ကန္ ျမန္ဆန္ ေကာင္းမြန္မွသာ (Profit) ဆိုတဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကို အခ်ိန္ၾကာၾကာ သိမ္းပိုက္ထားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။

"Run the business with your heart no matter your business is big or small"

စာႂကြင္း*** ဤေဆာင္းပါးပါ အျဖစ္အပ်က္သာဓက ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားသည္ ကိုယ္တိုင္ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရေသာ၊ မိတ္ေဆြမ်ား ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကိုသာ ဥပမာေပးတင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါေသာေၾကာင္း သမၼာအာဇီဝက်က် ေကာင္းေရာင္းေကာင္းဝယ္ ပန္းေရာင္းေနၾကေသာ လူငယ္မ်ားအား ခ်ဳိးႏိွမ္လိုစိတ္၊ ေစာ္ကားလိုစိတ္ လံုးဝ မရိွပါေၾကာင္း ေလးစားစြာ တင္ျပအပ္ပါသည္။

ေလးစားစြာျဖင့္
Aung Phyo Latt (RIGHT & JUSTICE)

Previous Next