08 Feb, 2019
စီးပြားေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ားႏွင့္ခ်ိန္ညွိ၍၀န္ထမ္းရွာေဖြခန္႕ထားျခင္း

Recruiter ေတြ Hiring Manager ေတြသတိထားမိၾကမွာပါ။ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ေတြဟာမိမိအဖြဲ႕အစည္းအတြက္ လူသစ္ေတြစုေစာင္းၾကတဲ့အခါ ေခၚယူခန္႕ထားၾကတဲ့အခါ မိမိလုိခ်င္တဲ့အေရအတြက္ရဖုိ႕ မိမိလုိခ်င္တဲ့လူေတြရဖုိ႕ မိမိလုိခ်င္တဲ့ အရည္အေသြးေတြပါလာဖုိ႕ အင္အားစုိက္ထုတ္ၾကရပါတယ္။အခုေခတ္အခါ လူေတာ္လူတတ္ေတြမ်ားသလုိအျပိဳင္အဆုိင္ေခၚယူခန္႕ထားေနၾကတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းသစ္ေတြကလည္းမုိးဦးက် မွဳိေတြပြင့္သလုိအလ်ဳိလ်ဳိ ေပၚေပါက္လာေနၾကတယ္။ ေန႕ျမင္ညေပ်ာက္လုပ္ငန္းေတြရွိသလုိေငြေၾကးအရင္းအႏွီးမ်ားမ်ားနဲ႕ အသစ္ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္လာၾကတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကလည္းမ်ားတယ္။ဒီၾကားထဲလူေကာင္းသူေကာင္းရေအာင္ အလုအယက္ေခၚယူေနၾကေတာ့ လက္ေႏွးရင္ ခြက္ေဆးရမယ့္အျဖစ္ကုိေရွာင္ရွားနုိင္ဖုိ႕ သတိၾကီးစြာထားၾကရမယ္။ လက္ျမန္ေျခမျမန္ရွိတုိင္းလည္းလူေကာင္းသူေကာင္းမရနုိင္ဘူး။ လူအင္အားမ်ားမ်ားရွာေဖြေခၚယူလုိက္တုိင္းလဲမိမိလုိခ်င္တဲ့လူေတြျဖစ္ဦးမွ။ရသေလာက္ေခၚယူလုိက္ျပီးလုပ္ငန္းနဲ႕အသံုးမတည့္မွန္းသိတဲ့အခ်ိန္မွာ ျဖဳတ္ရထုတ္ရတာေတြဟာအလုပ္သမားသမဂၢေတြကိုစိန္ေခၚေနသလုိျဖစ္တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေသအခ်ာစဥ္းစားျပီးစနစ္တက်ေရြးခ်ယ္ေခၚယူဖုိ႕ လုိတယ္။ ျဖည္းျဖည္းခန္႕ ျမန္ျမန္ျဖဳတ္ဆုိတဲ့စကားကို ၾကားဖူးၾကတယ္။ ၀န္ထမ္းအသစ္ေတြေခၚယူေတာ့မယ္ဆုိရင္ အခ်ိန္ယူျပီးအေသအခ်ာစစ္ေဆးေခၚယူရတယ္။မျဖစ္မေန ျမန္ျမန္အစားထုိးရေတာ့မယ္ဆုိတဲ့အခ်ိန္အခါေရာက္ေနရင္ေတာင္ အခ်ိန္ေတာ့ယူပါ။ အလုပ္ခြင္အတြင္းေရာက္မွ အသံုးျပဳမရတဲ့ တာ၀န္ေပးမရတဲ့ ၀န္ထမ္းျဖစ္ေနရင္ ပုိျပီးအခ်ိန္ကုန္ေငြကုန္တတ္ပါတယ္။တရားတေဘာင္ေတြေတာင္ေျဖရွင္းရတတ္တယ္။ စနစ္တက်ေခၚယူခန္႕ထားတယ္ဆုိတာကုိရွင္းျပခ်င္တာပါ။

သင္ဟာ HR သမားစစ္စစ္ျဖစ္ခ်င္သပဆုိရင္ မိမိလုပ္ငန္းကဘယ္လုိစီးပြားေရးမဟာဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးသလဲေနာေက်ေနရမယ္။

စီးပြားေရးမဟာဗ်ဴဟာအမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာေလးနဲ႕ရွင္းျပရင္ ပုိျပီးနားလည္မွာပါ။

တစ္ခ်ဳိ႕ကေရာင္းခ်မယ့္ ေစ်းႏွဳန္းကုိမူတည္ျပီး ဗ်ဴဟာဆြဲတယ္။တခ်ဳိ႕ကနည္းပညာအားသာမွဳအေပၚမူတည္ျပီးဆြဲတယ္။အခ်ဳိ႕က ေဖာက္သည္၀န္ေဆာင္မွဳအေပၚမူတည္ျပီးဆြဲတယ္။အခ်ဳိ႕ကကုန္ပစၥည္းအသစ္ထုတ္လုပ္ျဖန္႕ခ်ိနုိင္မွဳအေပၚ မူတည္ျပီးဆြဲတယ္။ တခ်ဳိ႕က အရည္အေသြးေကာင္းပစၥည္းထုတ္လုပ္နုိင္္မွဳအေပၚမူတည္ျပီးဆြဲတယ္။တခ်ဳိ႕က အခုေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြ ေရာသမေမႊျပီးဆြဲတယ္။ဘယ္လုိပဲဆြဲဆြဲမိမိအတြက္ မိမိေဖာက္သည္ေတြအတြက္ ဦးတည္ျပီးဆြဲၾကတာျဖစ္သလုိမိမိျပိဳက္ဘက္ေတြကုိေနာက္ေကာက္ခ်နုိင္တဲ့ဗ်ဴဟာေတြျဖစ္ေအာင္ဆြဲၾကတာမ်ားတယ္။

အေျပာင္းအလဲျမန္လြန္းတဲ့စီးပြားေရးေလာကၾကီးမွာ ဗ်ဴဟာေတြကုိတစ္စိတ္တစ္ပုိင္းအစီအစဥ္က်ေစျပီးတစ္စိတ္တစ္ပုိင္းအားျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲနုိင္တဲ့အေနအထားေရာက္ေအာင္ဆြဲၾကတယ္။မူေသသတ္မွတ္ထားတဲ့ဗ်ဴဟာေတြဟာ ေရရွည္မွာသိပ္ျပီးအက်ဳိးမျဖစ္တာလုပ္ငန္းရွင္ေတြသိၾကတယ္။အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္းမွာကို ဗ်ဴဟာအမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာင္းလဲျပီးဆြဲၾကတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကုိလည္းေတြ႕ဖူးတယ္။အတုိးအဆုတ္လုပ္နုိင္တဲ့ဗ်ဴဟာေတြဟာအလုပ္ျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိသတိထားမိလာၾကျပီျဖစ္တယ္။ကုိယ့္လုပ္ငန္းကဘယ္လုိဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတယ္ဆုိတာ HR ေတြကမ်က္ေခ်မျပတ္သိေနရမယ္။အခ်ဳိ႕စီမံခန္႕ခြဲမွဳအဖြဲ႕ဟာ ဗ်ဴဟာေျပာင္းလဲေတာ့မယ္ဆုိတုိင္း HR အပါအ၀င္တာ၀န္ရွိသူေတြကုိ ေခၚယူေဆြးေႏြးၾကတယ္။အသိေပးၾကတယ္။အၾကီးတန္းအဆင့္စီမံခန္႕ခြဲသူေတြ အလတ္တန္းအဆင့့္စီမံခန္႕ခြဲသူေတြဟာဒီလုိဗ်ဴဟာအေျပာင္းအလဲကုိအေသအခ်ာသိမွ လုပ္ငန္းနဲ႕အတူလုိက္ပါနုိင္မွာျဖစ္တယ္။ေကာင္းစြာအေကာင္အထည္ေဖာ္နုိင္မွာျဖစ္တယ္။ဒါကုိကုိယ္နဲ႕မဆုိင္ပါဘူးလုိ႕ ထင္ျမင္ယူဆတဲ့HRေတြကေတာ့ က်ဆံုးၾကရတတ္တယ္။

ဗ်ဴဟာမ်ားစြာထဲကအသံုးမ်ားတဲ့ဗ်ဴဟာေတြနဲ႕ယွဥ္တြဲျပီး ၀န္ထမ္းေခၚယူခန္႕ထားေရးလုပ္တာကုိရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။

Cost-Leadership Strategyကုန္က်စရိတ္ေလ်ာ့ခ်ထုတ္လုပ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာ ၊ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုခ်င္းစီရဲ႕ ထုတ္လုပ္မွဳ ကုန္က်စရိတ္ကုိ အတတ္နုိင္ဆံုးေလ်ာ့ခ်နုိင္ဖုိ႕က်င့္သံုးတဲ့ဗ်ဴဟာပါ။အေထြေထြကုန္က်စရိတ္ ၊၀န္ထမ္းလစာ၊သည္ယူပုိ႕ေဆာင္ေရး ကုန္က်စရိတ္အစရွိတာေတြကုိအတတ္နုိင္ဆံုးထိန္းခ်ဳပ္ျပီးမွ ကုန္ပစၥည္းကုိထုတ္လုပ္တာပါ။ ၀န္ေဆာင္မွဳကုိေပးတာပါ။ အရည္အေသြးအသင့္အတင့္ရွိတဲ့ ကုန္ပစၥည္း/၀န္ေဆာင္မွုျဖစ္ရပါ့မယ္။အဲဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးတဲ့လုပ္ငန္းဆုိရင္ ျခိဳးျခံေခ်ြတာစြာ လုပ္ကုိင္နုိင္တဲ့၀န္ထမ္းမ်ဳိးကုိဌားရမ္းရပါမယ္။လစာအပါအ၀င္ခံစားခြင့္ေတြ အမ်ားၾကီးေပးမွာမဟုတ္ပဲအျခားအေထာက္အပံ့ေတြကုိလည္း ျဖတ္ေတာက္ထားမွာျဖစ္ပါတယ္။အေကာင္းစားကုန္ၾကမ္းေတြသံုးမွာမဟုတ္သလုိေတာ္လြန္းတတ္လြန္းတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြကုိသံုးမွာလည္းမဟုတ္ဘူး။ထုတ္လုပ္မွဳနည္းပညာျမင့္ခ်င္ျမင့္မယ္။ဒါေပမယ့္ ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုလံုးအတြက္ ကုန္က်စရိတ္အနည္းဆံုးျဖစ္ေစရမယ္။နည္းနည္းနဲ႕ က်ဲက်ဲ၀ုိင္းမယ့္ အေနအထားျဖစ္တယ္။တစ္ေန႕တာအလုပ္ခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ပုိမ်ားနုိင္တယ္။ခံစားခြင့္ေတြေလ်ာ့ပါးနုိင္တယ္။ လုပ္ငန္းမၾကီးထြားခင္ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားမ်ားမရေသးခင္(သုိ႕မဟုတ္) လုပ္ငန္းအရံွဳးေပၚေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးၾကတယ္။ဒီဗ်ဴဟာနဲ႕လိုက္ဖက္တဲ့၀န္ထမ္းေရြးခ်ယ္ေရးစနစ္ကုိ က်င့္သံုးရမွာျဖစ္တယ္။ခံနုိင္ရည္ရွိတဲ့ စိတ္ရွည္တဲ့ ခံစားခြင့္ကုိဦးစားေပးလြန္းသူမဟုတ္တဲ့ ေတာ္လြန္းတတ္လြန္းသူမဟုတ္တဲ့ ၀န္ထမ္းေတြကုိ ရွာေဖြခန္႕ထားေပးရမွာျဖစ္တယ္။

ကုန္က်စရိတ္ေတြကုိေလွ်ာ့ခ်ျဖတ္ေတာက္ထားသလုိေရာင္းခ်မယ့္ေစ်းႏွဳန္းကလည္းသိသိသာသာေလွ်ာ့နည္းေနမွာျဖစ္တယ္။ ကုန္ပစၥည္းအရည္အေသြးတူေစဦးေတာ့ မိမိျပိဳင္ဖက္ထက္ ေစ်းႏွုန္းေလ်ာ့ခ်တဲ့နည္းနဲ႕ေဖာက္သည္ကုိဆြဲေဆာင္မွာျဖစ္တယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ျဖန္႕ခ်ိတဲ့လုပ္ငန္းေတြ သယ္ယူပုိ႕ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္းေတြဟာဒီဗ်ဴဟာကုိသေဘာက်ႏွစ္ျခိဳက္စြာသံုးၾကတယ္။ဘယ္ေနရာမွာကုန္က်စရိတ္ျဖတ္ေတာက္ရင္ရနုိင္မလဲဆုိတာအျမဲရွာၾကံေနၾကတယ္။ အရည္အေသြးသင့္တင့္ေကာင္းမြန္စြာနဲ႕ မိမိပစၥည္းကုိေဖာက္သည္လက္ထဲထည့္ခ်င္တယ္။ ေစ်းႏွဳန္းကလည္းသက္သာရမယ္။ ကမၻာ့နာမည္ၾကီး Dell Computers ေတြထုတ္လုပ္တာအဲဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးခဲ့ၾကတယ္။Walmartကလည္းဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးတယ္တဲ့။

အဲလုိထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်နုိင္ဖုိ႕ သင္ယူေလ့က်င့္ေပးဖုိ႕ လုိလားတဲ့၀န္ထမ္းေတြလုိတယ္။ ျပဳလြယ္ေျပာင္းလြယ္သေဘာတရားကိုနားလည္လက္ခံတတ္သူေတြျဖစ္ရမယ္။ေရတုိထုတ္လုပ္ေရးစီမံခ်က္ကုိအာရံုစိုက္နုိင္သူေတြျဖစ္ရမယ္။အေလအလြင့္ကုိေရွာင္ရွားနုိင္သူျဖစ္ရမယ္။ထုတ္လုပ္မွဳကုန္က်စရိတ္ကုိေလ်ာ့ခ်ေပးနုိင္သူျဖစ္ရမယ္။

ထုတ္လုပ္မွဳကုန္က်စရိတ္ကုိ အေသအခ်ာေလ်ာ့ခ်ထားတာျဖစ္လုိ႕လစာေကာင္းေကာင္းလုိခ်င္တဲ့သူေတြမခန္႕ဘူး။ လူအင္အားအေတာ္အသင့္ သံုးမယ္။ဒါေၾကာင့္ HR ေတြဟာလူေတြခန္႕ရေတာ့မယ္ဆုိရင္ အံ၀င္ဂြင္က်လုပ္နုိင္သူျဖစ္ရမယ္၊ ထိထိေရာက္ေရာက္လုပ္နုိင္သူျဖစ္ရမယ္၊သင္ယူလုိသူျဖစ္ရမယ္၊စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြကုိ တိတိက်က်လုိက္နာနုိင္သူျဖစ္ရမယ္။ ဒီလုိလူေတြကုိရွာေဖြခန္႕ထားေပးရမွာျဖစ္တယ္။

 

ေနာက္ထပ္စီးပြားေရး ဗ်ဴဟာတစ္ရပ္ကေတာ့ Differentiation Strategy ျဖစ္တယ္။သူမ်ားနဲ႕မတူတဲ့ ကုန္ပစၥည္းကုိ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်တဲ့ဗ်ဴဟာပါ။ေဖာက္သည္ေတြအျမတ္တနုိးတန္ဖုိးထားရမယ္။အသည္းထဲအူထဲကအထိ ခ်စ္ျမတ္နုိးရမယ္။ ဒီပစၥည္းပုိင္ဆုိင္ရရင္ ဂုဏ္သိကၡာၾကီးျမတ္တယ္လုိ႕ယူဆလာေစရမယ္။တင့္တယ္ရမယ္။ဒီလုိပစၥည္းကုိလူတုိင္းအသံုးမျပဳနုိင္ဘူးလုိ႕ ယူဆရမယ္။ရွင္းရွင္းေျပာရင္ မိမိကုန္ပစၥည္းကိုပုိင္ဆုိင္လုိက္တာနဲ႕ စိတ္ၾကီး၀င္သြားသူျဖစ္ရမယ္။ လူတုိင္းလုိက္မထုတ္နုိင္တဲ့ ပစၥည္းလည္းျဖစ္ရမယ္။

ထုတ္လုပ္မွဳ ကုန္က်စရိတ္ျမင့္မားခ်င္ျမင့္မားပါေစ၊ထုတ္လုပ္မွဳအဆင့္မ်ားခ်င္မ်ားပါေစ၊ အခ်ိန္ၾကာခ်င္ၾကာပါေစ။ ထြက္လာတဲ့ပစၥည္းရဲ႕အရည္အေသြးဟာဘယ္သူနဲ႕မွ မတူတဲ့ပစၥည္းျဖစ္ရင္ရျပီ။အေကာင္းဆံုးအညြန္႕ဆံုးျဖစ္ရင္ရျပီ။ဥပမာ Rolex လက္ပတ္နာရီေတြကုိ ၾကည့္ပါ။

တစ္ခါ၀ယ္ျပီးတစ္သက္လံုးသံုးရတဲ့ပစၥည္းေတြ၊ အရည္အေသြးနဲ႕ပတ္သက္ျပီးယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့ပစၥည္းေတြ၊ အသက္အႏၱရာယ္ေဘးကင္းေစတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ Volvo၊အရည္အေသြးမွာလူတုိင္းနီးပါးသေဘာက်တဲ့ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ Lexus ၊လူတုိင္းနီးပါးအသံုးျပဳလုိ႕အေကာင္းဆံုးျဖစ္တဲ့ ကြန္ျပဴတာေတြ Apple Computers စတာေတြထုတ္လုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြဟာ Differentiation Strategy ကုိအသံုးျပဳခဲ့ၾကတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီလုပ္ငန္းေတြဟာအရည္အေသြးျမင့္ကုန္ပစၥည္းအသစ္ေတြ ထုတ္လုပ္နုိင္ျခင္းနဲ႕ ျပိဳင္ဘက္ေတြကုိအနုိင္ယူၾကတယ္။သူတုိ႕ဆီမွာခန္႕ထားတဲ့၀န္ထမ္းေတြဟာ ကုန္ပစၥည္းအသစ္တစ္မ်ဳိးထြက္ရွိလာေရးအတြက္ အျမဲစဥ္းစားေတြးေတာေနတဲ့လူေတြ ျဖစ္တယ္။ေလ့လာသင္ယူေနၾကတယ္။ စဥ္းစားေတြးေခၚေနၾကတယ္။စမ္းသပ္ထုတ္လုပ္ေနၾကတယ္။စိတ္ကူးစိတ္သန္းအသစ္အဆန္းေတြကုိယူေဆာင္လာျခင္းနဲ႕ လုပ္ငန္းကိုအလုပ္အေကၽြးျပဳေနၾကသူေတြျဖစ္တယ္။

၀န္ထမ္းေတြ ရရွိလာတဲ့စိတ္ကူးစိတ္သန္းေကာင္းေတြကုိလုပ္ငန္းကလက္ခံစဥ္းစားတယ္။အလုပ္ျဖစ္နုိင္တယ္လုိ႕ သတ္မွတ္ရတဲ့ စိတ္ကူးစိတ္သန္းကုိ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကည့္တယ္။ဒီလုိနည္းနဲ႕ေအာင္ျမင္တဲ့ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု တည္ေဆာက္ၾကတယ္။ကုန္ပစၥည္းေကာင္းအသစ္တစ္ခုထုတ္လုပ္နုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ျပိဳင္ဘက္လုပ္ငန္းေတြကုိ ႏွာတစ္ျဖားအသာရေအာင္ လုပ္ၾကတယ္။အထူးသျဖင့္ ေဆး၀ါးထုတ္လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းေတြနဲ႕ နည္းပညာကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြဟာဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးၾကတယ္။

ဒါဆုိအဲဒီလုိ ဗ်ဴဟာသံုးတဲ့လုပ္ငန္းေတြမွာ ၀န္ထမ္းခန္႕ထားေတာ့မယ္ဆုိရင္ ကုန္ပစၥည္းအသစ္ကုိအျမဲနီးပါးစိတ္ကူးယဥ္ ေနသူေတြ၊ သူမ်ားထက္သာရမယ္ဆုိတဲ့ ခံစားမွဳပုိင္ဆုိင္ထားသူေတြ၊အခ်ိန္ေပးျပီးလုပ္နုိင္တဲ့သူေတြ၊ နည္းပညာအျမင့္ကုိ သင္ယူတတ္ေျမာက္ထားသူေတြ၊လူေတာ္ေတြ၊အရည္အေသြးျမင့္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ေရးကိုသာ စိတ္၀င္စားတဲ့သူေတြ၊ ေပးတဲ့တာ၀န္ကို ေက်ပြန္ေအာင္ အရုိးေက်က်အေရခမ္းခမ္းလုပ္နုိင္တဲ့သူေတြျဖစ္ရမယ္။ ဒီလုိလူမ်ဳိးေတြကုိရွာေဖြျပီးခန္႕ထားေပးရမယ္။

ရွိရင္းစြဲထုတ္လုပ္ရင္းစြဲကုန္ပစၥည္းကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျပီးပုိေကာင္းလာေအာင္လုပ္ၾကသလုိထုတ္လုပ္ျပီးပစၥည္းနဲ႕ လံုး၀ျခားနားတဲ့ပစၥည္းအသစ္တီထြင္ထုတ္လုပ္တာကုိလည္း လက္ခံၾကတယ္။ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကုန္ပစၥည္းအသစ္တီထြင္ ထုတ္လုပ္ေတာ့မယ္ဆုိတဲ့လူေတြမွာ စြန္႕ဦးတီထြင္စိတ္ဓါတ္ပုိင္ဆုိင္ထားရမယ္။လူေရြးခန္႕ေတာ့မယ္ဆုိရင္လည္း အရင္ရွိျပီးသားအေတြ႕အၾကံဳေတြထက္ အသင္းအဖြဲ႕နဲ႕လုပ္ကုိင္နုိင္စြမ္းရွိသူ၊ ပြင့္လင္းလြတ္လပ္တဲ့စိတ္ရွိသူ၊ တီထြင္ၾကံဆနုိင္စြမ္းရွိသူျဖစ္ရမယ္။အထူးလုိအပ္တာကသုေတသနနဲ႕ဖြံ႕ျဖိဳးေရးကို ျမတ္နုိးျပီးအခ်ိန္ယူျပီးထုတ္လုပ္ခ်င္စိတ္ရွိသူ ျဖစ္ရမယ္။ေျပာခ်င္တာကပစၥည္းေကာင္းရခ်င္ရင္ အခ်ိန္ေပးရတယ္ဆုိတဲ့စကားကိုေကာင္းေကာင္းနားလည္တဲ့လူ ျဖစ္ရမယ္။ျပီးေတာ့ မေရရာမေသခ်ာမွဳေတြကုိသည္းခံနုိင္စြမ္းရွိသူျဖစ္ရမယ္။ အခ်ိန္တုိအတြင္းကုန္ပစၥည္းအသစ္တစ္မ်ဳိးထြက္ရွိဖုိ႕ဆုိတာ ျဖစ္မွ မျဖစ္နုိင္ဘဲ။သုေတသနလုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ အေျဖရွာေနတဲ့အခ်ိန္၊စမ္းသပ္ထုတ္လုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္အတြင္းမွာမေရရာမေသခ်ာမွဳေတြရွိေနမွာအေသအခ်ာ။ဒါကုိလက္ခံနုိင္စြမ္းရွိသူျဖစ္ရမယ္။သင္ယူေလ့လာတာ၊စပ္စပ္စုစုစူးစမ္းရွာေဖြတာကုိလည္း စိတ္၀င္စားသူ လက္ေတြ႕လုပ္နုိင္သူျဖစ္ရမယ္။

ကုိယ္ပုိင္အလုပ္စားပြဲမွာထုိင္ျပီးပံုေသအလုပ္ကုိသာလုပ္ခ်င္သူေတြ အိေျႏၵရရလုပ္ခ်င္သူေတြ အေျဖကုိၾကိဳသိခ်င္ေနတဲ့သူေတြ အတြက္ အဆင္မေျပနုိင္ဘူး။သတင္းအခ်က္အလက္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာထဲကပစၥည္းအသစ္တစ္ခုထုတ္လုပ္နုိင္ဖုိ႕နီးစပ္တဲ့ သတင္းေတြကုိစစ္ထုတ္နုိင္တဲ့သူျဖစ္ရမယ္။လုပ္ငန္းရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမွဳ ျမင့္မားသေလာက္ အခ်ိန္ေပးနုိင္တာျဖစ္လုိ႕ ပစၥည္းေကာင္းတစ္ခုထြက္လာဖုိ႕သာအေရးၾကီးတယ္။က်န္တာသိပ္ျပီးစိတ္ပူစရာမရွိဘူး။ပစၥည္းေကာင္းအသစ္တစ္ခုေစ်းကြက္အျမန္တင္နုိင္ေရးကုိသာလုပ္ငန္းရဲ႕ဦးစားေပးအဆင့္(၁)ျဖစ္တာကိုသိထားရမယ္။ဒါေၾကာင့္၀န္ထမ္းေတြကုိ လစာျမင့္ျမင့္ေပးထားတာျဖစ္တယ္။အစြမ္းအစျပနုိင္ရင္ ျပနုိင္သေလာက္ အက်ဳိးခံစားခြင့္ေတြလည္းရွိတယ္။ ကုန္က်စရိတ္ျဖတ္ေတာက္ေလွ်ာ့ခ်ထားတာမရွိဘူး။ကုန္ပစၥည္းအသစ္တစ္ခုေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ထြက္ေပၚလာေရးကုိသာအာသာငမ္းငမ္းတက္တဲ့စိတ္ရွိရင္ လုပ္ငန္းခြင္မွာအဆင္ေျပေနမွာျဖစ္တယ္။အဲလုိလူေတြကုိခင္မ်ားတုိ႕ရွာေဖြခန္႕ထားေပးရမယ္။

 

Specialization Strategyကုိအသံုးခ်ေနတဲ့လုပ္ငန္းေတြဟာသူတုိ႕ရဲ႕ေဖာက္သည္ျပစ္မွတ္တာက်ဥ္းေျမာင္းတယ္။အထူးသျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းတစ္မ်ဳိးထဲကုိပဲ အဓိကထုတ္လုပ္တယ္။စားသံုးသူလက္ထဲတုိက္ရုိက္ထည့္တယ္။အဲဒီဗ်ဴဟာသမားေတြဟာ မိမိရဲ႕ေဖာက္သည္ကုိ သစၥာရွိၾကတယ္။အရည္အေသြးမေလ်ာ့ေစရဘူး၊ေစ်းႏွုန္းအေျပာင္းအလဲသိပ္မလုပ္ဘူး။ထုိ႕အတူပဲ ေဖာက္သည္ကလည္း ကုန္ပစၥည္းအေပၚသစၥာရွိၾကတယ္။ေနာက္ထပ္အျခားအစားထုိးစရာေတြေပၚလာတာေတာင္ သိပ္ျပီးအေျပာင္းအလဲမလုပ္ၾကဘူး။ဒီဗ်ဴဟာက်င့္သံုးတဲ့စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ ၀န္ေဆာင္မွဳေပးရာမွာကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ရာမွာကုန္က်စရိတ္ကုိအထူးေခၽြတာမွာမဟုတ္ေပမယ့္ ကုိယ့္ျပိဳင္ဘက္ေတြကမေပးနုိင္တဲ့ အရာေတြကုိေဖာက္သည္ေတြဆီအေရာက္ ပုိ႕မွာပါ။ထုတ္လုပ္လုိက္တဲ့ကုန္ပစၥည္းဟာအျမင့္ၾကီးဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မယ္။သူ႕ထက္ေကာင္းတာလဲရွိေနနုိင္တယ္။ အရည္အေသြးအေကာင္းဆံုးဆုိတာလဲဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မယ္။ဒါေပမယ့္ နယ္က်ဥ္းက်ဥ္းမွာ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားတာဆုိေတာ့ ျပိဳင္ဘက္နည္းျပီးယွဥ္ျပိဳင္ေရြးခ်ယ္စရာနည္းပါးတဲ့အေနအထားကုိဖန္တီးထားတာမုိ႕ ေအာင္ျမင္ၾကတာမ်ားပါတယ္။ ဘာလုိ႕လဲဆုိေတာ့ ေဖာက္သည္နဲ႕အလြန္ရင္းႏွီးတဲ့အေနအထားကုိဖန္တီးထားနိုင္လုိ႕ပါ။ျပီးေတာ့ ကုိယ့္ေဖာက္သည္ရဲ႕ အသံုးတဲ့မွဳကိုဦးစားေပးထားလုိ႕ပါ။ဒါေၾကာင့္လည္းေဖာက္သည္မ်ားကသစၥာရွိစြာ အားေပး၀ယ္ယူၾကတာပါ။ ဒီလုိဗ်ဴဟာက်င့္သံုးတဲ့လုပ္ငန္းေတြမွာ ထမ္းေဆာင္ရတဲ့၀န္ထမ္းေတြဟာ ေဖာက္သည္ကုိသစၥာရွိရမယ္။ ကတိတည္ရမယ္။မိမိပစၥည္းအတြက္ တာ၀န္ယူတတ္ရမယ္။ ေဖာက္သည္အၾကိဳက္ကုိသိေအာင္ စံုစမ္းနုိင္တဲ့အရည္ေသြးရွိရမယ္။ မိမိေဖာက္သည္ေတြ ဘာကုိအလုိရွိေနတယ္ဆုိတာကုိလဲေလ့လာစံုစမ္းေနရမယ္။မိမိေဖာက္သည္ကုိအျမဲတမ္းထိေတြ႕ဆက္ဆံေနရမယ့္သူေတြလုိ႕ျမင္မွတ္ျပီးအသည္းထဲႏွလံုးထဲကခ်စ္ခင္ေနရမယ္။ မိမိကုန္ပစၥည္းနဲ႕ပတ္သက္ျပီးသေဘာမက်တာမၾကိဳက္ႏွစ္သက္တာရွိရင္လည္းခ်က္ခ်င္းနီးပါးေဖာက္သည္အၾကိဳက္ျပဳျပင္ေပးတာမ်ဳိးလုပ္ေပးနုိင္ရမယ္။

ဘဏ္လုပ္ငန္းေတြ လက္လီေရာင္းခ်ေရးလုပ္ငန္းေတြ အတုိင္ပင္ခံလုပ္ငန္းေတြမွာဒီဗ်ဴဟာကိုက်င့္သံုးတတ္ၾကတယ္။

ေဖာက္သည္ကုိဦးစားေပးတဲ့ဗ်ဴဟာျဖစ္တာေၾကာင့္ ၀န္ထမ္းေတြဟာ ေဖာက္သည္မ်ဳိးစံုနဲ႕ဆက္ဆံေရးေကာင္းတည္ေဆာက္နုိင္သူ၊ စိတ္ခံစားခ်က္ကုိေရွ႕တန္းမတင္ပဲေနနိုင္သူျဖစ္ရမယ္။စိတ္ဆုိးစိတ္တုိစိတ္အဆင္မေျပတဲ့အခ်ိန္ေတြေတာင္မွာေဖာက္သည္နဲ႕ဆက္ဆံေျပာဆုိတဲေနရာမွာဟန္ေဆာင္အျပံဳးေကာင္းစြာျပဳံးနုိင္တဲ့သူျဖစ္ရမယ္။ ေဖာက္သည္တစ္ေယာက္မေျပာနဲ႕ တစ္ပုိင္းေလးေတာင္မွ အဆံုးရွံဳးမခံနုိင္တဲ့လူစားေတြျဖစ္ရမယ္။ေဖာက္သည္ကုိေပးထားတဲ့ကတိအတုိင္း ေပးဆပ္နုိင္တဲ့သူေတြျဖစ္ရမယ္။

ဒါေၾကာင့္ဒီဗ်ဴဟာကုိအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတဲ့ မိမိလုပ္ငန္းအတြက္ ၀န္ထမ္းရွာေတာ့မယ္ဆုိရင္ ေဖာ္ျပပါအခ်က္ေတြနဲ႕ ကုိက္ညီတဲ့လူေတြကုိရွာေဖြပါ။ လူေတြအေၾကာင္းေကာင္းေကာင္းနားလည္တဲ့လူေတြကုိပစ္မွတ္ထားျပီးရွာေဖြပါ။

ျမင္သာေအာင္ဥပမာတစ္ခုေပးမယ္။Starbucks ေကာ္ဖီဆုိင္လုပ္ငန္းကုိ ၾကားဖူးၾကမွာပါ။ေကာ္ဖီတစ္ခြက္တန္ဘုိးဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ျမန္မာနုိင္ငံသားေတြအတြက္ ေစ်းအလြန္ၾကီးတဲ့အေနအထားပါ။ဒါေပမယ့္ ကုိယ့္ေဖာက္သည္နဲ႕ ဆက္ဆံေရးေကာင္းေကာင္းတည္ေဆာက္ထားတာေၾကာင့္ သူ႕ဆုိင္ေတြမွာလူေတြျပည့္ေနတာပါ။ ေအာင္ျမင္ေနတာပါ။ အက်ဳိးအျမတ္ရေနတာပါ။ ၀န္ထမ္းေတြကုိေပးတဲ့လစာကလည္းျမင့္တယ္။ျမင့္ဆုိ၀န္ထမ္းေတြရဲ႕စြမ္းေဆာင္ရည္ကလည္း ထိပ္တန္းအေနအထား။အထူးေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးထားတယ္။အထူးသျဖင့္ ေဖာက္သည္၀န္ေဆာင္မွဳကိုအခ်ိန္ယူျပီးေလ့က်င့္ေပးထားတယ္။အလုပ္ခြင္ကုိ၀င္ဖုိ႕ အဆင့္ဆင့္စစ္ေဆးမွဳေတြခံယူရျပီးမွာလက္ခံတယ္။ ၀န္ထမ္းလစာကုန္က်စရိတ္ျမင့္လုိ႕(အျခားစရိတ္ေတြလည္းျမင့္ပါတယ္။)ေကာ္ဖီတစ္ခြက္ကုိ တန္ဘုိးအျမင့္ၾကီးနဲ႕ေရာင္းခ်ရတယ္။ ေကာ္ဖီတစ္ခြက္ေစ်းႏွဳန္းေလ်ာ့ခ်နုိင္ေအာင္ ေစ်းေပါေပါ၀န္ထမ္းကုိခန္႕ထားလုိက္ရင္ရမလား။ မရပါဘူး။ ၀န္ထမ္းေတြရဲ႕ေဖာက္သည္မ်ားနဲ႕အဆင္ေျပေသာဆက္ဆံေရးကိုတည္ေဆာင္ထားနုိင္လုိ႕ေကာ္ဖီေစ်းျမင့္ျမင့္နဲ႕ေရာင္းခ်နုိင္တာပါ။

ေဖာက္သည္အေၾကာင္းေကာင္းေကာင္းမသိတဲ့၀န္ထမ္းေတြ ေဖာက္သည္နဲ႕ဆက္ဆံေရးေကာင္းေကာင္းမတည္ေဆာက္နုိင္တဲ့ ၀န္ထမ္းေတြသာ အစားထုိးခန္႕ထားမယ္ဆုိရင္ ေကာ္ဖီတစ္ခြက္ေစ်းႏွဳန္းအမ်ားၾကီးေလ်ာ့ခ်ရမွာျဖစ္သလုိတစ္ခ်ိန္မွာ Starbucks ဆိုတာေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာပါ။

ဒါေၾကာင့္ဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးေတာ့မယ္ဆုိရင္ ဒီလုိ၀န္ထမ္းေတြရွာေဖြခန္႕ထားသင့္ပါေၾကာင္းအၾကံျပဳပါရေစခင္မ်ာ။

 

Growth Strategyကုိက်င့္သံုးတဲ့ လုပ္ငန္းေတြဟာအက်ဳိးအျမတ္ကုိသိပ္ျပီးဦးစားမေပးေသးဘူး။မွန္တန္းပဲ။ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာေအာင္လည္းသိပ္ျပီးမေမွ်ာ္လင့္ပါဘူး။လုပ္ငန္းၾကီးထြားလာေအာင္ အခ်ိန္ယူျပီးစနစ္တက်တည္ေဆာက္ေနတာ။တုိးတုိးတိတ္တိတ္တည္ေဆာက္တာရွိသလုိထင္ထင္ေပၚေပၚတည္ေဆာက္တာလဲရွိပါတယ္။

မွန္မွန္ကန္ကန္ၾကီးထြားလာဖုိ႕အတြက္ သူလိုခ်င္တဲ့လူအေရအတြက္ အဲဒီလူေတြရဲ႕အရည္အခ်င္းကုိသတိထားတယ္။ သူတုိ႕လုိခ်င္တဲ့လူမရမခ်င္းစိတ္ရွည္ရွည္နဲ႕ေစာင့္ဆုိင္းသလုိရံဖန္အမွန္တကယ္ အလားအလာရွိသူေတြကုိေခၚယူျပီးေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးတယ္။လူတုိင္းကုိေတာ့ အသံုးမျပဳပါဘူး။လုပ္ငန္းကေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့အထိ ၾကီးထြားမွဳကုိရဖုိ႕ အဲဒီလူေတြကုိစနစ္တက်ထိန္းသိမ္းပါတယ္။

လုပ္ငန္းၾကီးထြားလာတယ္ဆုိတာသူကဘယ္လုိအဓိပၸါယ္ဖြင့္သလဲဆုိရင္ အတြင္းပုိင္းတည္ေဆာက္ဖြဲ႕စည္းပံုၾကီးမားလာသလုိအလုပ္ငန္းခြဲေတြ ဆုိင္ခြဲေတြ ရံုးခြဲေတြ တုိးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္နုိင္တာကုိယူပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ အရည္အေသြးသတ္မွတ္ခ်က္နဲ႕ကုိက္ညီသူကုိေခၚယူတယ္။ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးတယ္။ထိန္းသိမ္းတယ္။ဒါကေတာ့ လုပ္ရုိးလုပ္စဥ္လုိ႕ထင္ရေပမယ့္ သူ႕အတြက္ အသံုးမတည့္သူကုိနဂုိကတည္းကမေခၚယူခဲ့သလုိမေမွ်ာ္လင့္ပဲမွားယြင္းခန္႕ထားမိပါကလည္းအနားေပးရပ္ဆုိင္းရဲတဲ့ သတၱိရွိပါတယ္။

M&A (Merge & Acquisition)လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းေတြမွာဒီဗ်ဴဟာကုိက်င့္သံုးပါတယ္။နုိင္ငံတကာအထိျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ခ်ဲ႕ထြင္နုိင္ဖုိ႕ ဒီနည္းကအေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါတယ္။ေစ်းကြက္ေ၀စုကုိခ်ဲ႕ကားနုိင္သလုိ ကၽြမ္းက်င္ႏွံ႕စပ္မွဳ၊အရည္အေသြးျမင့္၀န္ထမ္း၊ လုပ္ငန္းသေဘာသဘာ၀အားလံုးကို တခ်ိန္ထဲမွာရရွိပုိင္ဆုိင္နုိင္တာဒီနည္းပဲျဖစ္ပါတယ္။အားနည္းခ်က္ေတြရွိေနနုိင္ေပမယ့္ စီမံခန္႕ခြဲမွုစနစ္ေကာင္းကုိက်င့္သံုးနုိင္တဲ့မူလလုပ္ငန္းလက္ေအာက္ ထည့္သြင္းနုိင္လုိ႕ သိပ္ျပီးစိတ္ပူစရာေတာ့မရွိပါဘူး။

ျမင္သာေအာင္ ဥပမာေလးေပးပါ့မယ္။စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတုိးခ်ဲ႕ဖုိ႕ နည္းပညာနဲ႕သတင္းအခ်က္အလက္ကၽြမ္းက်င္လုပ္သားတျပိဳင္နက္ ေထာင္ခ်ီလုိအပ္တယ္ဆုိပါစုိ႕။ခင္မ်ားဘယ္မွာရွာမလဲ။ဒီေလာက္ မ်ားျပားတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳရွိ ၀န္ထမ္းေတြကုိရွာေဖြဖုိ႕ဆုိတာ အခ်ိန္တုိအတြင္းမျဖစ္နုိင္ပါဘူး။ျပီးေတာ့ ေငြကုန္ေၾကးက်အလြန္မ်ားမယ္။ရွာေဖြေရးနည္းလမ္းေတြ ရွဳပ္ေထြးမယ္။ ဒီလုိအေျခအေနေတြရွိေနျပီဆုိရင္ ခင္မ်ားလုိခ်င္တဲ့၀န္ထမ္းေတြရွိေနတဲ့ တက္သစ္စလုပ္ငန္းငယ္ေလးေတြကုိ ၀ယ္ယူလုိက္တာမ်ဳိး၊ အစုစပ္လုပ္ကုိင္တာမ်ဳိးေတြလုပ္ရပါလိမ့္မယ္။အဲလုိလုပ္လုိက္ျခင္းအားျဖင့္ လုပ္ငန္းငယ္ေလးေတြဟာလုပ္လက္စေတြရပ္ဆုိင္းသြားရတာမ်ဳိး၊၀န္ထမ္းေတြ အလုပ္ထြက္သြားၾကတာမ်ဳိးေတြေတာ့ရွိတတ္ပါတယ္။ လႊမ္းမိုးမယ့္လုပ္ငန္းၾကီးနဲ႕ ဓေလ့စရုိက္မတူညီတာမ်ဳိး၊ အစဥ္အလာမတူညီတာမ်ဳိး၊ခံယူခ်က္ေတြမတူညီတာမ်ဳိးတန္ဖုိးထားမွဳေတြ မတူညီတာမ်ဳိး ၊မူ၀ါဒေတြ အေလ့အက်င့္ေတြကုိသေဘာမက်တာမ်ဳိးအစရွိတာေတြေၾကာင့္ ႏွဳတ္ထြက္ခ်င္တဲ့၀န္ထမ္းေတြ ရွိတတ္ပါတယ္။ထိန္းသိမ္းတတ္ဖုိ႕ပဲလုိပါတယ္။

လုိအပ္တဲ့၀န္ထမ္းအေရအတြက္မရေသးရင္ သူ႕ဖက္ကုိယ့္ဖက္ တနည္းနည္းနဲ႕အသံုးမလုိေတာ့လုိ႕ အလုပ္ရပ္ဆုိင္းရေတာ့မယ့္ အရည္အေသြးျပည့္၀န္ထမ္းေတြကုိ ျပန္လည္ေခၚယူခန္႕ထားတာမ်ဳိးေတြလည္းလုပ္ရပါလိမ့္မယ္။

ဒီလုိခ်ဲ႕ထြင္တုိင္းလည္းအဆင္ေျပတယ္လုိ႕ သတ္မွတ္မရပါဘူး။ဘာလုိ႕ဆုိဒီလုိ ၀ယ္ယူပူးေပါင္းလုိက္တာကုိ အဓိကအဟန္႕အတားေပးတာက ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်တဲ့၀န္ေဆာင္မွဳ/ကုန္ပစၥည္းမဟုတ္ပဲ (၀န္ထမ္းေတြ)လူေတြျဖစ္ေနလုိ႕ပါပဲ။လူေတြဟာအသားက်ေနရာကေနတစ္ခုခုအေျပာင္းအလဲကုိရုတ္တရက္လက္မခံနုိင္ၾကတာမ်ားပါတယ္။အခ်ိန္ယူျပီးစနစ္တက် ပူးေပါင္းမွသာအဆင္ေျပပါ့မယ္။

ဒီဗ်ဴဟာအတုိင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့လုပ္ငန္းမွာ M&A လုပ္ေတာ့မယ္ဆုိသတိထားသင့္တာေတြဟာမိမိလုပ္ငန္းလက္ေအာက္ေရာက္လာမယ့္၀န္ထမ္းေတြရဲ႕ အမူအက်င့္ေတြ၊စိတ္ေနစိတ္ထားေတြ ခံယူခ်က္ေတြ စတာေတြကုိအခ်ိန္ယူေလ့လာသံုးသပ္ျပီးမွ တစ္ဆင့္ခ်င္းေဆာင္ရြက္သြားရင္ပုိေကာင္းမယ္လုိ႕ျမင္မိပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ၀န္ထမ္းရွာေဖြေခၚယူခန္႕ထားေရးတာ၀န္ယူထားတဲ့လူေတြဟာ မိမိလုပ္ငန္းအတြက္ေရရည္အသံုးတည့္နုိင္တဲ့လူပဲေခၚယူခန္႕ထားဖုိ႕လုိပါတယ္။

အထူးသတိထားရမွာကအရာရာဟာအခ်ိန္တုိင္းမွာေျပာင္းလဲေနပါတယ္ဆုိတဲ့စကားပါပဲ။

Ref: Jean M.Phillips,StanleyM.Gully,Strategic Staffing.

မင္းနုိင္(ေရႊဘုိ)

Previous Next